De economie draait op volle toeren en de werkloosheid neemt af. Voor iedereen goed nieuws natuurlijk, al dient zich meteen een volgende kwestie aan: krapte op de arbeidsmarkt. Harriët van Wijngaarden is Manager Corporate Accounts bij Timing. Zij ziet dat flexkrachten meer te kiezen hebben: “Om ze te behouden moet zowel de opdrachtgever als Timing blijven boeien om te kunnen binden.”

De werkloosheid is op het moment 4,4% en zal naar verwachting nog verder dalen. Naar 3,9% meldt het CBS. Hartstikke positief, maar het brengt ook uitdagingen met zich mee. Flexkrachten kunnen op meerdere plekken terecht en dus ligt een groot verloop op de loer. “Het komt er op neer dat je de arbeidskrachten simpelweg meer te bieden moet hebben dan de concurrent”, zegt Harriët. Dat lijkt een eenvoudige stelling, maar in de uitvoering is het ingewikkelder. “Strategisch planbeheer en personeelsbeheer is een must. Als de opdrachtgevers op de oude voet doorgaan, kunnen ze in de problemen komen.”

 

Foto

"Zowel opdrachtgevers als Timing moeten blijven boeien om te kunnen binden"

YOP!
De grote uitdaging is niet per se het vinden van het personeel, maar het behouden ervan. “Hoe hou je die achterdeur dicht?”, het antwoord ligt volgens Harriët in de codewoorden flexibiliteit en Employer Branding. Timing biedt flexkrachten met Your Own Planning (YOP!) de mogelijkheid zichzelf in te delen op diensten en functies die online staan. “Dit resulteert in een betere werk-privébalans.”

Timing helpt opdrachtgevers bij goed werkgeverschap met actie en advies. Immers, als een arbeidskracht het bij een ander bedrijf beter kan krijgen, is hij weg. Harriët: “Wat maakt een bedrijf nou een aantrekkelijke werkgever? Denk hierbij aan een gelijke behandeling van vaste krachten en flexkrachten. Zekerheid bieden is een van de speerpunten: kan iemand maar drie dagen ingezet worden, maar wil diegene het liefst vijf dagen werken, dan kijken we of hij of zij die overige twee dagen bijvoorbeeld op een andere afdeling kan worden ingezet.”

“We kijken met de werkgevers naar het principe ‘boeien en binden’,” vervolgt Harriët. “Hoe is de sfeer? Hoe is de begeleiding? Wat zijn de groeimogelijkheden? Kan een bedrijf vastigheid bieden? We monitoren dit constant door onderzoek. En bij veel bedrijven zitten we inhouse en hebben we direct zicht op de gang van zaken.”

Timing beschikt over geavanceerde digitale tools voor de Employer Branding. “Daarmee kunnen we precies zien wat online de sentimenten rondom een bedrijf zijn. Iedereen die werk zoekt gaat in eerste instantie zelf online aan de slag. Komt iemand daar veel negatieve berichten tegen, dan verhoogt dat de drempel natuurlijk. We nemen de werkgevers hier bij de hand: hoe staat het ervoor en wat te doen om het te verbeteren.”  

Slimme chatbot
Niet alleen de werkgevers, ook Timing zélf moet aantrekkelijk zijn voor de kandidaten. “Vindbaarheid en vooral ook snelheid zijn heel belangrijk. Een kandidaat moet meteen het gevoel hebben: Timing is het bureau voor mij,” zegt Harriët. We maken gebruiken van een slimme chatbot waarmee een kandidaat zich gemakkelijk kan inschrijven en geholpen wordt bij een sollicitatie. Deze chatbot verbetert de sollicitatieflow en de matching.

Daarnaast zijn op Timing.nl nu speciale pagina’s ingericht  voor ‘Mooie Bedrijven’  waar de opdrachtgevers zichzelf en hun vacatures kunnen presenteren. “Voor lager opgeleide mensen werkt het goed om de informatie te visualiseren”, legt Harriët uit. “ Op onze website kunnen bedrijven een eigen pagina krijgen. Hier staan natuurlijk ook gewoon de vacatures op. Maar door middel van foto en video krijgen bezoekers van de pagina ook meteen een gevoel bij een bedrijf. Denk aan vlogs of een 360-film van de werkvloer. Alleen een foto van de gevel voldoet niet meer. Op deze manier bieden wij ook onze opdrachtgevers dat beetje extra waarmee zij zich beter kunnen profileren.”