Kunstmatige intelligentie op de arbeidsmarkt: kansen en uitdagingen voor werkgevers
Werkgevers over de hele wereld worden geconfronteerd met de uitdaging om zich aan te passen aan de nieuwe realiteit met kunstmatige intelligentie (AI) en het benutten van de mogelijkheden ervan.
In dit artikel bespreken we de kansen en uitdagingen die we zien van kunstmatige intelligentie en de impact die het heeft op de arbeidsmarkt.
AI Seminar, je bent van harte uitgenodigd!
Op dinsdag 31 oktober organiseren we een seminar over kunstmatige intelligentie. Niemand minder dan Alexander Klöpping, specialist op dit gebied, komt vertellen over AI. Want volgens Alexander zijn de mogelijkheden eindeloos. Het seminar zit nagenoeg vol, maar wie weet verover jij nog een plek! Klik hieronder op de button voor meer informatie.
Wie wordt geraakt door AI?
‘300 miljoen banen in gevaar door automatisering,’ alarmeerde het rapport van zakenbank Goldman Sachs. En volgens een studie van de Universiteit van Pennsylvania zou 80% van de beroepsbevolking te maken krijgen met AI. De boodschap is duidelijk: Artificial Intelligence (AI) verandert de wereld in hoog tempo. Maar wat precies en voor wie?
Uit het verleden blijk dat automatisering wel tot baanverlies leidt, maar niet tot massawerkloosheid. Want er komen nieuwe banen bij, vaak in andere (nieuwe) beroepen en sectoren. Uit onderzoek in Amerika bleek dat 60% van de huidige banen in 1940 nog niet bestond.
Personeelstekorten oplossen door automatiseren van routinetaken
Hoogleraar Maarten Goos van de Universiteit Utrecht doet onderzoek naar de invloed van technologie op de arbeidsmarkt. Hij denkt dat AI in alle sectoren kan helpen personeelstekorten op te lossen. Al zal het even wennen zijn. Dankzij geavanceerde algoritmes en machine learning kunnen computers nu taken overnemen van medewerkers, zoals gegevensinvoer, rapportgeneratie en zelfs sommige vormen van klantenservice.
Werkgevers kunnen hier op inspelen door hun personeelsbestand te herzien en te overwegen hoe automatisering kan worden geïntegreerd in hun bedrijfsprocessen. Dit kan leiden tot heroriëntatie van medewerkers naar taken die meer menselijke vaardigheden vereisen, zoals creativiteit, probleemoplossend vermogen en empathie.
Uitdagingen van AI
Maarten Goos, hoogleraar Economie & Instituties bij de Universiteit Utrecht, geeft aan dat er ook uitdagingen zijn. “Door automatisering zijn er veel nieuwe banen gecreëerd, maar blijft de kwaliteit van deze banen achter. Algoritmisch werken in de grote distributiecentra levert een hoge werkdruk op bij het lager geschoolde personeel. Ook de naleving van de arbeidswetgeving staat onder druk. Daar ligt een duidelijke taak en verantwoordelijkheid voor de overheid en toezichthouders.”
Toch ziet hij meer kansen dan bedreigingen door de inzet van AI: “Technologie heeft in de geschiedenis geleid tot een stijgende levensstandaard. Voor de arbeidsmarkt zal kunstmatige intelligentie een gamechanger zijn.”
"Technologie heeft geleid tot meer banen en een stijgende levensstandaard"
Hoe kun je als werkgever of ondernemer meegaan in deze ontwikkelingen?
Volgens Yuri van Geest begint voor werkgevers alles met awareness: “Je moet proberen het totaalplaatje te overzien. Dat is lastig, want de ontwikkelingen gaan razendsnel, veel sneller dan de ontwikkeling van het internet. Je moet toch proberen het bij te benen, anders ga je exponentieel achterlopen. Maak een plan en ga dat testen, of draai het om. Ik ben voorstander van die laatste optie. Ga testen, experimenteer, speel met diverse AI- technieken, -standaarden en -partijen. Begin op een plek en bij functies waar de meeste winst te behalen valt en je de minste risico’s loopt. Huur daar eventueel externe expertise voor in en maak dan je plan.”
Hoe Timing omgaat met AI
Pim van der Hoorn, Innovatiemanager bij Timing: “Ook bij Timing verkennen we continu de mogelijkheden van AI. We ontdekken kansen door enerzijds vanuit beschikbare tooling te kijken naar zogenaamde user-cases en anderzijds door vanuit onze business-behoeftes te kijken naar bruikbare tools. Het is onze ambitie om het werk voor onze flexkrachten, klanten en eigen medewerkers leuker en slimmer te maken. We dromen van een AI-gedreven Co-Piloot, die dag en nacht ondersteuning biedt aan iedereen die bij, voor of met ons werkt. Zover zijn we nog niet, maar aan de hand van twee voorbeelden kan ik delen hoe wij omgaan met AI.
AI-vacaturetekstgenerator
Schrijven is niet voor iedereen weggelegd en vaak is het lastig om van een leeg vel te beginnen. “Daarom hebben we een AI-vacaturetekstgenerator ontwikkeld die onze intercedenten helpt met het schrijven van een aantrekkelijke basis,” aldus Pim. “We geven intercedenten toegang tot een formulier waarin zij een aantal zaken kunnen invoeren (zoals functietitel, werkgever, plaats en unieke kenmerken). Die invoer wordt vertaald naar een vraagstelling aan ChatGPT, die vervolgens een wervende basistekst schrijft. Die tekst kunnen onze intercedenten vervolgens gebruiken om te personaliseren. Zo zorgen we ervoor dat we creatieve, pakkende vacatureteksten maken. Zelfs als je geen uitstekende schrijver bent.”
Zoeken door documenten
Intern zijn er veel documenten zoals CAO’s, werkinstructies en protocollen. Het kan lastig zijn om in al die documenten het juiste antwoord te vinden. AI kan daarbij helpen. Pim legt uit: “We experimenteren met tools die op basis van een vraag een enorme berg aan informatie doorzoekt voor het juiste antwoord. Aan de tool kun je via een chatfunctie een vraag stellen, bijvoorbeeld een vraag die gaat over bepaalde handeling in een systeem. De tool doorzoekt dan alle relevante informatie en chat het antwoord terug. Zo zouden we in potentie veel tijd kunnen besparen bij het opzoeken van informatie, die we kunnen besteden aan werk dat er écht toe doet.”
Conclusie
Kunstmatige intelligentie heeft de arbeidsmarkt getransformeerd en zal dat blijven doen. Werkgevers die zich aanpassen en de mogelijkheden van AI benutten kunnen hier snel mee groeien of in ieder geval efficiënter werken. AI kan in verschillende sectoren een goede ondersteuning bieden. Wij denken in ieder geval graag met je mee. Even sparren? Neem gerust contact met ons op.