Generaties: wat voor goud heeft u in handen?

Image

Babyboomers, millennials, generatie X, generatie Z. U ziet de termen waarschijnlijk wel met enige regelmaat langskomen. Maar wat betekent het eigenlijk? En wat kunt u als werkgever met deze informatie? Door inzicht te krijgen in de verschillende generaties met bijbehorende karakteristieken, ontdekt u wat voor goud u in handen heeft en kunt u anticiperen op mogelijke generatieverschillen binnen uw organisatie.

De jonge energieke hond die staat te springen om innovatie, de ambitieuze maar bescheiden werknemer die onder de radar veel meer werk levert dan u beseft. Maar ook de oudere werknemer uit de protestgeneratie, die eigenlijk beter mee komt met de tijd dan vaak wordt gedacht. Iedere vijftien jaar ontplooit zich een nieuwe generatie op de arbeidsmarkt.

Waaruit bestaat een generatie?

Een generatie wordt bepaald aan de hand van onderstaande punten:

  • Een gedeelde levensgeschiedenis en/of gedeelde omstandigheden en beleving van tijdgeest (die veelal van invloed is op de opvoeding die je krijgt);
  • Een gedeelde reactie op de tijdgeest, gebaseerd op het vermogen om aan te voelen waar de (werk)omgeving aan vernieuwing toe is. Spontane interactie tussen (leef)tijdgenoten versterkt generatie vorming;
  • Een gedeelde bestemming die zich manifesteert in een gedeelde mentale, emotionele en fysieke ontwikkeling en instelling (een collectieve talentontwikkeling).

Welke generaties zijn er en wat zijn de kenmerken?

Babyboomers - Eigenwijs, maar wijs
(Geboren tussen ca. 1945 – 1955)

De babyboomers, ook wel de protestgeneratie genoemd, zij zijn de oudere werknemers in de organisatie. Deze kennen vanaf hun jonge jaren een trend van groei en welvaart en hechten waarde aan status en aanzien (een mooi huis, auto, goed pensioen). Babyboomers zijn op nu nog de grootste generatie op de werkvloer en brengen dankzij hun jarenlange ervaring veel kennis met zich mee.

Veelal wordt aangenomen dat babyboomers niet mee willen of kunnen in ontwikkelingen, maar in de praktijk blijkt vaak het tegenovergestelde: babyboomers zijn een fantastische combinatie met millennials: hartstochtelijk op zoek naar innovatie en ontwikkeling.

Generatie X - ‘Niet lullen maar poetsen’
(Geboren tussen ca. 1956 en 1985)

Generatie X wordt ook wel de ‘verbindende’ generatie genoemd. Getekend door de economische crisis, heeft deze generatie een enorme zelfredzaamheid en houding als ‘laten we kijken wat wel lukt en daarop voortbouwen’. Een bescheiden maar zeer betrokken groep werknemers die niet voorop loopt, maar het liefst samen met de organisatie groei wil realiseren met het oog op professionalisering, kwaliteit en diversiteit.

Generatie Y - Ongeduldig en vooruitstrevend
(Geboren tussen ca 1982-2001)

Deze veelbesproken generatie, ook wel ‘Millennials’ genoemd, is een zeer ambitieuze groep werknemers. Zelfontplooiing, samenwerken en zingeving staan hoog in het vaandel, aanzien en een goed salaris zijn voor hen veel minder belangrijk. Deze generatie heeft een vooruitziende blik en schuwt het niet om op te komen voor belangen, voor zichzelf, maar ook voor de organisatie. Omdat deze generatie is opgegroeid met internet, is deze wat ongeduldig en wil daarom snel stappen maken. Met het oog op innovatie is dit een perfecte groep werknemers.

Generatie Z - Serieus en pragmatisch
(Geboren na 1992)

Terwijl deze groep werknemers behoort tot de jongste (de oudste van hen begeven zich pas net op de arbeidsmarkt), is het relatief gezien wel de meest verstandige generatie. Generatie Y bestaat uit enorm harde werkers, wereldverbeteraars. Uitgaven worden afgewogen, net als keuzes voor studie. Vanuit het oogpunt dat deze generatie kiest voor zekerheid, wordt dit een zeer betrouwbare en stabiele groep werknemers binnen de organisatie.

Welke generaties heeft u in uw organisatie?

Is er binnen uw organisatie ook sprake van een generatiekloof? Laat u adviseren en neem contact met ons op.