Verschillende mensen in magazijn.png

Welke kleur ben jij? Het is vast iets wat je je niet dagelijks afvraagt. Maar in 1928 was er al een Amerikaanse psycholoog die in zijn boek Emotions of normal people kleuren koppelde aan persoonlijkheden en gedrag. Welke kleur past bij jouw persoonlijk?

Rood: Dominant

Bij dominant hoort de kleur rood. Mensen met deze gedragsstijl zijn erg direct en gaan confrontaties niet uit de weg. De perfecte dag voor deze mensen zit vol met grote uitdagingen, veel afwisseling en moeilijke taken. Door risico’s te nemen zijn deze mensen heel snel in het oplossen van problemen. Een valkuil kan echter zijn dat ze snel ongeduldig worden.

Geel: Invloed

Geel is de kleur die hoort bij invloed. De mensen met deze gedragsstijl praten graag, zijn enthousiast én heel energiek. Mensen met deze gedragsstijl kennen veel mensen, omdat zij altijd makkelijk contact maken. Ze staan daarnaast ook graag in het middelpunt van de belangstelling. Een valkuil bij deze kleur kan zijn dat ze te veel kletsen en daardoor minder gefocust zijn om de taken die ze moeten afronden.

Groen: Stabiel

Ben je heel sociaal, sta jij altijd voor anderen klaar en heb je een stabiele persoonlijkheid? Dan is de kans groot dat deze gedragsstijl over jou gaat. Bij stabiel hoort de kleur groen. Mensen met deze gedragsstijl houden van voorspelbaarheid, routine en samenwerken. Andere mensen helpen is bijna een dagtaak, maar soms kruipen ze in hun schulp en worden zij bescheiden.

Blauw: Consciëntieus

Bij consciëntieus hoort de kleur blauw. Ben jij perfectionistisch? Dan herken je je wellicht in deze kleur. Mensen met deze gedragsstijl houden er namelijk van om alle feiten en details te verzamelen. Ze zijn grondig in al hun activiteiten, zo maken ze voor alles een schema en houden ze van een correcte gang van zaken, resultaat en zorgvuldigheid. Maar soms worden zij te voorzichtig of verliezen ze zichzelf in te veel details.

Wat kan je er precies mee?

En, welke kleur ben jij? Zodra je dit weet biedt het de mogelijkheid om jezelf, je collega’s en klanten beter te begrijpen. Je krijgt meer inzicht in je eigen persoonlijkheid en leert om beter te communiceren met mensen met een andere persoonlijkheid, dat zorgt ervoor dat je beter met collega’s kan samenwerken.