Brandvideo Preview Afbeelding

In de huidige krappe arbeidsmarkt zijn flexkrachten meer dan ooit onmisbaar. Toch blijkt uit onderzoek dat flexkrachten zich vaak minder gewaardeerd voelen dan bijvoorbeeld vaste krachten. Terwijl een groot deel van onze economie draait op flexibele arbeid. Hier zet Timing zich voor in. Met het flexkrachtmanagement-programma krijgt de flexkracht één vast aanspreekpunt binnen Timing. Een programma speciaal voor en gericht op de flexkracht.

Waardering van flexkrachten
“De waardering van flexkrachten moet en kan veel beter”, aldus Paul Haarhuis, CCO van Timing. “Het werk van praktisch opgeleid (flex)personeel wordt te vaak als vanzelfsprekend beschouwd, terwijl het juist deze functies zijn die Nederland draaiende houden. In de huidige arbeidsmarktkrapte is het vinden en het behouden van personeel van groot belang. Alleen al door de waardering wat vaker uit te spreken is het voor werkgevers eenvoudiger personeel voor langere tijd aan zich te binden. Dit blijkt ook uit onderzoek dat wij vorig jaar hebben uitgevoerd naar de flexkracht journey.” Drs. Ellen Huijsmans is arbeidspsycholoog bij InMotie Psychologie. Zij bevestigt dat het belangrijk is medewerkers positieve feedback te geven: “De loyaliteit richting werkgevers kan daardoor groeien en medewerkers zullen met meer plezier naar het werk terugkeren. Een bijkomend voordeel is wanneer medewerkers feedback ontvangen zij veel beter weten waar hun kwaliteiten liggen en kunnen dit zo beter benutten.”

Flexkrachtmanagement-programma van Timing
Hier zet Timing zich voor in. “Om hierop in te spelen zijn wij gestart met ons eigen flexkrachtmanagement-programma. Een programma speciaal voor en gericht op onze flexkracht,” aldus Haarhuis. Met dit programma wil Timing nóg gerichter aandacht geven aan haar flexkrachten. Iedere intercedent binnen Timing wordt gekoppeld aan een groep flexkrachten. De flexkracht krijgt hierdoor één vast aanspreekpunt. Iemand die zijn of haar achtergrond kent, die kan helpen bij vragen of onzekerheden en meedenkt over zijn of haar loopbaan en bijbehorende ontwikkelmogelijkheden. Paul Haarhuis benadrukt: “Doordat er voor de intercedent meer ruimte ontstaat om de flexkracht écht te leren kennen, weten wij nog beter wie onze flexkrachten zijn, wat ze willen en kunnen en waar ze gelukkig van worden. Zo kunnen wij nog beter inspelen op hun behoeftes.”

Voordeel voor de klant
Dit biedt voor de klanten van Timing veel voordelen. “Doordat wij onze flexkrachten goed leren kennen, kunnen wij beter inspelen op hun behoeftes en weten wij nog beter of de flexkrachten die wij plaatsen goed aansluiten bij de behoeftes en wensen van onze klanten,” aldus Haarhuis. Een tevreden flexkracht is een productievere medewerker, zit beter in zijn of haar vel en is gemotiveerd op die stap extra te zetten. De binding met flexkrachten wordt hiermee enorm versterkt waardoor het voor werkgevers eenvoudiger is om flexkrachten voor langere tijd aan zich te binden.

Doorstroom in plaats van uitstroom
 “Wij doen er alles aan om onze flexkrachten aan werk te helpen en te houden. Dit doen we door te focussen op bijvoorbeeld doorstroom in plaats van uitstroom. We kunnen vacatures sneller en gemakkelijker vervullen omdat we gebruik maken van onze pool gedreven flexkrachten. Doordat wij onze flexkrachten zo goed kennen, kunnen wij sneller een match realiseren. Iets wat in de huidige arbeidsmarkt een groot voordeel is,” sluit Paul Haarhuis af. Het flexkrachtmanagementprogramma is momenteel bij de eerste acht klantenteams geïmplementeerd. De komende maanden wordt het programma gefaseerd Timing-breed uitgerold.