Werven onder uitdagende omstandigheden

Image

Mosadex Nieuwleusen ondervond het en vertelt

In deze arbeidsmarkt flexkrachten aan je binden terwijl de werklocatie – na 22 jaar dienst - binnenkort gaat sluiten. Ga er maar aan staan. Voor Mosadex is het werkelijkheid.

Mosadex Nieuwleusen, de werklocatie van 150 medewerkers sloot in oktober. Hoe zorgden zij dat hun (flex)medewerkers in de maanden naar de sluiting toe gemotiveerd bleven, wetende dat er voor hen geen perspectief meer was op werk in het bedrijf? Vestigingsmanager van Mosadex Nieuwleusen vertelt.

Het was een flinke uitdaging, geeft hij aan. “In mei van dit jaar hebben we gecommuniceerd dat de vestiging Nieuwleusen ging sluiten in oktober. Vanaf dat moment zijn we begonnen met het overhevelen van een aantal klanten naar andere vestigingen. Onze teamleiders moesten daardoor hun aandacht verdelen. Daarnaast hadden we toen ook al te maken met de (nu nog steeds) uitdagende arbeidsmarkt."

"De culturen van Timing en Mosadex matchen. Aandacht voor de mens en ‘gewoon lekker normaal doen’. Dat merk je niet alleen aan de goede sfeer op de werkvloer. Het opvallende is dat met onze samenwerking er ook gelijk een verschil te merken is op het gebied van kwaliteit."

Mosadex Nieuwleusen

Hoe het begon: een spannende switch in 2019

Er was in 2019 ook al sprake van een krapte op de arbeidsmarkt. De samenwerking met de toenmalige uitzendpartij van Mosadex liet toen helaas al wat scheurtjes zien. Dat merkten we doordat teamleiders druk waren met werkzaamheden die eigenlijk niet bij hen maar bij de uitzendpartner hoorden. Daarom hebben we medio 2019 besloten om de huidige samenwerking stop te zetten en te zoeken naar een andere uitzendpartij. Je begrijpt: een spannende keuze om nu ook nog te switchen.

Het doorslaggevende plan 

We hoorden van collega’s in het Zuiden dat ze erg tevreden waren over Timing Uitzendbureau. Daarom hebben we samen verkennende gesprekken gevoerd in 2019. Op basis van die gesprekken heeft Timing een doordacht plan aan ons voorgelegd waarmee we elk moment konden starten. Dat maakte dat we de beslissing met vertrouwen maakten. En zo kwamen er al snel twee Timing intercedenten fulltime bij ons op locatie werken. De overgang liep ontzettend soepel dankzij het duidelijke plan en de planmatige uitvoering. 

Een mega uitdaging

Vanaf het moment dat we in mei 2022 extern bekend maakten dat Mosadex Nieuwleusen ging sluiten, stonden we voor een mega-uitdaging. We kregen gelijk te kampen met een behoorlijke uitstroom van medewerkers en dat terwijl we tot oktober nog wel een vestiging te runnen hebben. Hoe zorg je dat je die uitstroom tegen gaat en daarnaast – in een krappe arbeidsmarkt – ook nog nieuwe medewerkers vindt aan wie je op werkgebied weinig perspectief kunt bieden?

Ook Timing zat soms in de spagaat. We hadden regelmatig uiteenlopende belangen en onze eigen uitdagingen. Ondanks dat, heb ik nooit het idee gehad dat de intercedenten de flexkracht of Mosadex lieten zitten. Hierin is mijns inziens altijd een goede balans geweest. De aanpak van Timing was gestructureerd en daadkrachtig: denken in oplossingen in plaats van problemen.

Een succesvolle aanpak: van uitstroomoverschot naar een luxeprobleem

Zo kwam Timing met de aanblijfbonus als motivator voor flexkrachten. Wanneer er een periode vol werd gemaakt, ontvingen de flexkrachten aan het einde van de periode een aanblijfbonus. Dat resulteerde in een minimale uitstroom. Sterker nog, we zaten in een luxe situatie omdat we een erg ruime planning hadden.

Het geheime ingrediënt? Aandacht. Dankzij Timing konden wij de aandacht en tijd die we kwijt waren aan regeldingen, investeren in onze medewerkers. Aandacht voor onze mensen vinden we sowieso belangrijk, maar is zeker bij een naderende sluiting/verhuizing in ook nog roerige tijden echt noodzaak. 

Opvallend: ook kwaliteit ging omhoog

De culturen van Timing en Mosadex matchen. Aandacht voor de mens en ‘gewoon lekker normaal doen’. Dat merk je niet alleen aan de goede sfeer op de werkvloer. Het opvallende is dat met onze samenwerking er ook gelijk een verschil te merken is op het gebied van kwaliteit.

We hebben grote stappen gemaakt op het gebied van processtructuur en op personeelskwalificaties. Teamleiders hebben nu meer focus en tijd voor hun eigen werkzaamheden, waaronder de borging van kwaliteit. Mocht er onverwachts een audit komen, dan ga ik die met vertrouwen tegemoet. Ik weet dat het goed zit dus kom maar langs. Hoe fijn is dat?”

Over Mosadex

Mosadex levert farmaceutische zorg en diensten. Dat doen ze in samenwerking met meer dan 800 apotheken waarvan 500 Service Apotheken, ruim 300 DA drogisterijen, 250 zorgorganisaties en 2.000 medewerkers. Voor meer dan 11 miljoen patiënten en consumenten in Nederland.

Image