Timing zet zich samen met de Nederlandse Schuldhulproute in om schulden te voorkomen
Hulp genoeg voor mensen met geldproblemen. Zoveel zelfs, dat door de bomen het bos niet altijd meer zichtbaar is. De Nederlandse Schuldhulproute maakt hier een eind aan. Vier uitzenders doen mee aan een pilot in samenwerking met de ABU. Wanda Wever van Timing is enthousiast: “De Schuldhulproute bundelt alle initiatieven. Het systeem is toegankelijk, overzichtelijk en praktisch.”
Veel uitzenders herkennen het probleem: flexkrachten met geldzorgen. Wanda Wever is Manager EMPower bij Timing. “Zo’n negen à tien procent van onze flexkrachten kampt met geldproblemen. Corona heeft de situatie ook nog eens verslechterd. Geldzorgen zijn in de eerste plaats vervelend voor onze flexkrachten zelf. Daarnaast zorgt het vaak ook voor een hoog ziekteverzuim en een lagere productiviteit. Niet wenselijk en omdat wij duurzame inzetbaarheid hoog in het vaandel hebben staan, zijn we direct aangehaakt bij deze pilot.”
Eenvoudig en laagdrempelig
De Nederlandse Schuldhulproute (NSR) werkt eenvoudig. De NSR vond niet opnieuw het wiel uit, maar zorgt voor een heldere bewegwijzering in het oerwoud van bestaande initiatieven. Via de website Geldfit.nl kunnen deelnemers een korte, anonieme test doen. Ze beantwoorden enkele geld-gerelateerde vragen en vullen hun postcode in. Vervolgens krijgen ze een advies en indien nodig direct een doorverwijzing naar passende lokale hulp. Die eenvoud en laagdrempeligheid moet ervoor zorgen dat mensen met geldzorgen eerder op de juiste plek voor hulp uitkomen. De stichting achter de NSR werkt samen met gemeenten, uitzenders, bedrijven, kennisinstituten en lokale netwerken.
Veel respons
Wever: “In maart - tijdens de Week van het Geld - zijn we gestart met de pilot. We hebben al onze flexkrachten, circa 20.000, een bericht gestuurd via onze Timing app. De respons was hoog. Zo’n 1.300 krachten hebben de website van Geldfit bezocht en zijn aan de slag gegaan. Overigens was ook het na-ijl effect opvallend: zelfs in juni zagen we nog reacties binnenkomen. Het fijne aan de website is dat alle mogelijke initiatieven gebundeld zijn. Deelnemers kunnen vier soorten advies krijgen en zien meteen waar ze terecht kunnen.”
Juiste loket
Wie bijvoorbeeld aangeeft regelmatig achter te lopen met het betalen van de woonlasten en geen financiële buffer heeft, wordt - althans in Rotterdam - rechtstreeks doorverwezen naar het juiste wijkloket van de gemeente. Ook wordt een alternatief geboden door het anonieme landelijke telefoonnummer voor hulp bij geldzorgen te tonen. Een uitkomst kan zijn dat mensen gekoppeld kunnen worden aan een speciale financiële buddy. Wever: “Ook mooi is dat je als uitzender de Geldfit-pagina kunt voorzien van je eigen logo en vertrouwde huisstijl. Daardoor hebben mensen niet het gevoel dat ze opeens ergens anders terecht komen en afhaken.”
‘Waar bemoei je je mee?’
Een nuttige tool dus voor uitzenders om flexkrachten op het juiste spoor te zetten. Dat betekent niet dat je als uitzender nu achterover kunt leunen, zo meent Wever. Niet iedereen bezoekt immers de website of maakt de test. “Het blijft belangrijk om hier veel aandacht aan te besteden. Wij willen dat flexkrachten weten dat wij dit onderwerp heel serieus nemen, dat ze bij ons terechtkunnen. Het onderwerp ligt gevoelig en geldzorgen gaan vaak gepaard met schaamte. Daarom houden we speciale webinars voor intercedenten, waarbij ze leren wat signalen zijn van geldzorgen en hoe ze dit onderwerp bespreekbaar kunnen maken met onze flexkrachten. Dat kan lastig zijn, je kunt te horen krijgen ‘Waar bemoei je je mee?’ Mijn tip is: maak het niet te zwaar. Het appje dat wij onze flexkrachten stuurden tijdens de week van het geld, bleek een prima aanknopingspunt. Je gaat daardoor toch wat makkelijker in gesprek over dit onderwerp.”
"Wij willen dat flexkrachten weten dat wij dit onderwerp heel serieus nemen, dat ze bij ons terecht kunnen."
Valkuil
Bij Timing is iedereen - van hoog tot laag - doordrongen van het belang dit aan te pakken. Wever: “Onze inspanningen werpen zeker vruchten af, maar de regels ter bescherming van de privacy belemmeren ons ook om harde cijfers te geven. In plaats daarvan verzamelen we persoonlijke verhalen van flexkrachten die we geholpen hebben. Dat werkt heel aanstekelijk!”
Bron: Uitzendwerk/ABU