Met deze 3 tips haal je Generatie Z binnen!
Om Generatie Z (geboren in 2001-2015) kunnen we niet meer heen. Wie is deze generatie en waar kijken ze naar bij het betreden van de arbeidsmarkt? Hoe spreekt Timing deze kandidaten aan en wat kun jij doen om ze aan je te binden? Daarom hier drie praktijkvoorbeelden van Timing ter inspiratie voor jou.
Speel in op schakelvermogen
Generatie Z is opgegroeid met internet en smartphones, met daarbij ook de vooroordelen die ‘oudere’ generaties hierover hebben. Zo zouden ze weinig concentratievermogen hebben, maar niets is minder waar. Deze groep neemt snel informatie in zich op en kan daardoor snel schakelen.
Snel schakelen is iets wat zij dan ook verwachten van hun toekomstige werkgever en daarbij komt dat een sollicitatieprocedure korter kan. Timing speelt hierop in door sollicitanten de mogelijkheid te geven met één klik op de knop, direct te solliciteren vanuit de Timing app zonder dat de kandidaat een motivatie hoeft toe te voegen. In de eerste maand tijd heeft dit geleid tot meer dan 900 sollicitanten!
Wees transparant in arbeidsvoorwaarden
In een sollicitatieproces vindt Generatie Z het belangrijk dat een potentiële werkgever transparant is over de arbeidsvoorwaarden. Zo zegt 87% van hen graag inzage te willen in een mogelijk arbeidscontract in het eerste gesprek. Dit is niet voor niets: 46% geeft aan zich zorgen te maken dat het geboden salaris niet voldoende is om in hun levensonderhoud te voorzien.
Timing probeert, waar mogelijk, direct in de vacatureteksten open te zijn over de voorwaarden die jij als opdrachtgever biedt. Zo blijkt uit onderzoek van verschillende job-sites dat een vacature mét salarisvermelding 27% meer kandidaten aantrekt, dan een vacature zonder.
Jouw contactpersoon van Timing kijkt graag mee naar de huidige arbeidsvoorwaarden en hoe deze worden beschreven in de vacatureteksten. Daarnaast bieden we vanuit Timing een gratis financieel coach voor medewerkers die geldzorgen ervaren.
Bied coaching aan
Hierboven hadden we het al even over de transparantie in de arbeidsvoorwaarden en coaching bij financiële problemen. Een arbeidsvoorwaarde waar deze doelgroep ontvankelijk voor is heeft betrekking op coaching. Dit kan coaching zijn op het gebied van financiën, opleiden en ontwikkelen, maar ook coachen op het gebied van de mentale gezondheid. Zo geeft 91% van Gen Z aan dat werkgevers een beleid voor mentale gezondheid zouden moeten hebben.
Om hier meer aandacht aan te geven werkt Timing samen met het platform GoodHabitz. Via dit platform kunnen werknemers ruim 150 cursussen en trainingen volgen. Van persoonlijk leiderschap, praktische cursussen zoals leren werken in Excel tot aan trainingen op het gebied van mindfulness.
Bron: CBS/Rapport Werf&/LEO/InTime