Hogere productiviteit en minder uitstroom bij Bleckmann

De continue veranderingen in de arbeidsmarkt en de stijgende lonen maakt de relevantie voor bedrijven om efficiënt te opereren nog groter. Timing en Bleckmann zijn samen aan de slag gegaan met als insteek een verlaging van de TCO. Het resultaat: hogere productiviteit van flexkrachten en minder uitstroom.

Image

Het belang van Total Cost of Ownership (TCO)

Total Cost of Ownership omvat alle directe en indirecte kosten die gepaard gaan met een investering gedurende de gehele levensduur ervan. Denk hierbij aan aankoop, implementatie, onderhoud, training, operationele kosten en afschrijving. Door deze kosten inzichtelijk te maken, wordt duidelijk waar een efficiencyslag leidt tot grote kostenbesparingen. Effectieve inzet van medewerkers is hier een goed voorbeeld van. De ontwikkeling van loonkosten is de laatste jaren bijzonder hard gegaan. Afgelopen jaren zijn de loonkosten fors gestegen, mede door de stijgingen van het wettelijk minimumloon. Het looncomponent wordt daardoor steeds groter in de TCO. Bleckmann en Timing hebben de handen ineen geslagen en zijn samen gaan kijken waar hier besparingen te realiseren zijn, zonder daarbij de waardering voor onze flexkrachten uit het oog te verliezen.  


Grillige branche 

Logistiek is misschien wel de meest grillige branche als het gaat om inzet van medewerkers. Er is sprake van enorme pieken in het jaar. “Wij kennen deze branche goed. Timing is één van de grootste uitzendbureaus in logistiek. De uitdaging in deze branche is om het juiste aantal goed ingewerkte medewerkers op het juiste moment aan de slag te hebben. Eén van de klanten waar wij al jaren mee samenwerken is Bleckmann”, aldus Paul Haarhuis, CCO van Timing. Bleckmann is een grote speler in fashion en lifestyle. Een internationaal opererende logistiek specialist waarbij kostenbesparing een onderdeel is van hun partnership met klanten. Hierdoor hebben zij continue focus op kostenbesparing.  

Onboarding met VR-brillen leidt tot hogere productiviteit

In een branche waar het aantal medewerkers in een piekperiode in korte tijd meer dan verdubbelt, leidt een goede onboarding direct tot een hogere productiviteit en kostenbesparing. Dat blijkt ook uit de pilot die Bleckmann en Timing hebben gedaan. In die pilot werden flexkrachten vóór de eerste werkdag getraind met VR-brillen. “Deze manier van onboarding wordt door jong en oud omarmd. We zien dat mensen na een training direct inzetbaar zijn”, aldus Hans van Oosterhout, site director Bleckmann. Ten opzichte van voorgaande jaren leidt deze vorm van onboarding tot: 

  • 40% snellere onboarding, 6 dagen in plaats van 10 dagen om volledige productiviteit te bereiken.
  • 46% minder productieverlies in de eerste 10 dagen, dus een hogere productiviteit.
  • 25% minder trainers nodig tijdens het onboarden.
  • 20% lager verloop van medewerkers door effectiever onboarden.

En de implementatie en aanschaf van de VR bril? Dat ging snel en eenvoudig.

Grote impact op mensen

Deze manier van onboarding heeft ook een positieve impact op mensen. Deze vorm van training zorgt ook dat de druk op de interne organisatie afneemt. “Eerder was het zo dat onze meest ervaren medewerkers voorafgaand aan een piekperiode nieuwe medewerkers inwerkten. Doordat dit nu met de VR-brillen gaat, begonnen deze mensen veel uitgeruster aan de piekperiode”, licht Hans toe. De training wordt aangeboden in 10 talen. Het feit dat iemand een training in de eigen moedertaal kan volgen zorgt voor veel duidelijkere verwachtingen over het werk. Flexkrachten stapten daardoor veel zelfverzekerder de werkvloer op. Dat zorgt voor veel blijere flexkrachten en 20% minder uitstroom door een betere verwachting en inzicht in werk.

 

Onlangs organiseerde Timing een webinar over TCO-besparingen. Hierin wordt deze case uitgebreid besproken. Het webinar is hier terug te kijken.
Wil je meer weten over TCO kansen bij jouw organisatie op het gebied van flex of ben je benieuwd of de inzet van een VR-bril ook voor jouw organisatie van toegevoegde waarde kan zijn? Neem dan contact op met jouw contactpersoon van Timing, of bel een van onze locaties