Employer branding als oplossing voor de krappe arbeidsmarkt

Image

In een alsmaar krapper wordende arbeidsmarkt worstelen steeds meer werkgevers met het werven van geschikte medewerkers. Niet alleen het binnenhalen is een uitdaging, ook het behouden van talent is in deze markt belangrijker dan ooit. Maar hoe zorg je ervoor dat je de juiste mensen weet te boeien en aan je te binden?  

Een sterk employer brand (werkgeversmerk) is tegenwoordig nóg belangrijker bij het aantrekken van talent. Een sterk werkgeversmerk gaat over het creëren van een authentieke en onderscheidende voorkeurspositie bij potentiële en huidige medewerkers met als doel het aantrekken én behouden van medewerkers. Het is om meerdere redenen waardevol voor organisaties. Het wordt makkelijker om nieuwe medewerkers te werven en daarnaast zorgt het ervoor dat je eigen talent binnen de organisatie houdt.   

Minder werven door employer branding  
Organisaties met een sterk werkgeversmerk trekken meer kwalitatieve en/of passende kandidaten aan. Het werkt als een soort filter. Het verhaal dat jij als werkgever naar buiten brengt, zal werkzoekenden aanspreken of afschrikken. Wanneer iemand zich niet herkent in de visie en het verhaal van de organisatie zal hij niet, of minder snel, geneigd zijn om te solliciteren. Ook blijken medewerkers langer te werken bij een organisatie waar ze trots op zijn en zich mee kunnen identificeren. Hierdoor zijn ze betrokken, gemotiveerd, hebben meer werkplezier waardoor ze beter presteren én minder verzuimen. Kortom: een sterk en goed passend werkgeversmerk zorgt dat je minder nieuwe medewerkers hoeft te werven. Dat scheelt je tijd en geld.  

Een nieuwe generatie op de wekvloer; Generatie Z  
Het stijgende belang van een sterk werkgeversmerk is ook te verklaren doordat er een nieuwe generatie de werkvloer betreedt; Generatie Z (Gen Z). Over het algemeen wordt Generatie Z gedefinieerd als: degene die geboren zijn tussen 1995 en 2010. Deze generatie hecht steeds meer waarde aan het imago van hun potentiële werkgever. Een ‘purpose job’, een baan waarmee je impact kunt maken op de wereld, staat hoger op het wensenlijstje dan het salaris. Zij kiezen eerder een organisatie met authenticiteit en een leuke werksfeer en waarbij de organisatiewaarden matchen met hun persoonlijkheid.  

Hoe begin je met employer branding?  
Een goed employer brand neerzetten begint intern. Wat is de (gewenste) organisatiecultuur en wat is het onderscheidend vermogen hiervan? Waarom is werken voor jouw organisatie beter, leuker of uitdagender dan elders? Dit vormt samen met de missie, visie en cultuurwaarden de input om een unieke waardepositie van de organisatie te bepalen.   

Wanneer intern duidelijk is wie je bent of streeft te zijn als organisatie, begin je met het externe imago. Hoe wil je dat de buitenwereld jouw bedrijf ziet en aan welke (merk)beloftes committeer jij je? Ten slotte verplaats je je in de doelgroep. In welke behoeftes en wensen voorzie jij potentiële medewerkers als werkgever? Eerlijkheid en consistentie zijn hierin essentieel. 

Kortom, start vandaag nog met employer branding. Door de toenemende concurrentie op de arbeidsmarkt is de strijd om talenten groot. Door een sterk werkgeversmerk word je als bedrijf aantrekkelijker en onderscheid je je ten opzichte van de concurrent. Hierdoor wordt de kans groter dat je opvalt en jij het talent binnenhaalt.