5 ideale tips voor een proactieve werkhouding

Image

Bijna elk bedrijf gebruikt de term ‘proactieve werknemer’ in vacatureteksten, maar wat wordt daar eigenlijk mee bedoeld? Een proactieve werkhouding wordt erg gewaardeerd, maar wanneer heb je een proactieve werkhouding? Lees snel verder, want aan deze tips heb je zeker wat.

Een proactieve werkhouding wordt vooral geassocieerd met het tonen van initiatief. Je pakt klussen graag en snel op, vaak nog voordat de baas het aan je vraagt. Als je denkt dat bepaalde processen anders of beter kunnen, vertel je dat aan je werkgever. En zorgt dat je niet stilstaat in je eigen ontwikkeling. Dus wanneer de mogelijk zich aandient, sta jij vooraan om een opleiding of cursus te volgen. 

Vaak zit een proactieve houding al in een persoon. Maar natuurlijk kun je jezelf ook een beetje dwingen deze houding aan te nemen. We hebben een paar tips onder elkaar gezet.

Tip 1. Wees betrokken 

Begin je net aan een nieuwe baan? Zorg dat je voor je eerste werkdag al wat informatie hebt verzameld over het bedrijf, zodat je weet waar de organisatie voor staat. Je zal nog veel met je collega’s moeten samenwerken, dus probeer je collega’s al snel te leren kennen.

Tip 2. Neem het initiatief

 Proactief werken wordt dus het meest geassocieerd met initiatief nemen. De beste manier om te laten zien dat je een proactieve werkhouding hebt, is door uit eigen beweging acties te ondernemen. Je weet waarschijnlijk wat er moet gebeuren op de werkvloer, dus ga niet wachten op orders van de baas. Laat zien dat je er bent en ga bij gebrek aan uitdaging op zoek naar extra taken.

Tip 3. Plan vooruit

Als je veel taken hebt, kun je het beste een to do-lijstje maken. Verdeel je taken in categorieën van prioriteit en tijdsduur. Het is van belang dat je ook de kleine taken opschrijft. Als een taak te groot is, deel hem dan op in kleine stukjes. Door een planning te maken weet je ook of je tijd overhoudt om te besteden aan het aangrijpen van nieuwe kansen.

Tip 4. Anticipeer

Anticiperen is een goede kwaliteit als je je op de toekomst richt. Zo kun je nog beter inspelen op zaken die op je pad komen. Door te anticiperen kun je veel beter situaties herkennen en vooral daarop inspelen en voorkomen dat iets niet goed gaat. Ook het beschikken over veel kennis over jouw vakgebied kan ervoor zorgen dat je makkelijk kunt inspelen op problemen.

Tip 5. Doorbreek de standaard

Routines beperken je creativiteit. Je comfortzone voelt natuurlijk vertrouwd, maar topprestaties komen nooit vanuit comfortzones. Beter is om out of the box te denken en te doen. Een kleine verandering in je dagindeling kan er al toe leiden dat je zaken vanuit een ander perspectief bekijkt.