13 nov '18

70% van praktisch opgeleide flexkrachten wel trots op werk

Apeldoorn - Nu het economisch beter gaat, is het steeds lastiger om praktisch opgeleide medewerkers, zoals productiemedewerkers, schoonmaakpersoneel en magazijnmedewerkers te werven en te binden. Waardering speelt bij het binden van werknemers een belangrijke rol. Timing Uitzendteam, specialist in uitvoerend werk, heeft onderzoek gedaan onder ruim 1.300 flexkrachten. Hieruit blijkt dat zij nog te weinig het gevoel hebben dat zij echt worden gewaardeerd door werkgevers en de maatschappij. Flexkrachten geven die waardering een 6,5. Volgens Timing moet dit omhoog.  

“De waardering van flexkrachten moet en kan veel beter”, aldus Paul Haarhuis, directeur van Timing. “Het werk van praktisch opgeleid personeel wordt te vaak als vanzelfsprekend beschouwd, terwijl het juist deze functies zijn die Nederland draaiende houden. In de huidige arbeidsmarktkrapte is het vinden en het behouden van personeel van groot belang. Alleen al door waardering wat vaker uit te spreken is het voor werkgevers eenvoudiger personeel voor langere tijd aan zich te binden.”   

 

Drs. Ellen Huijsmans is arbeidspsycholoog bij InMotie Psychologie. Zij bevestigt dat het belangrijk is medewerkers positieve feedback te geven: “De loyaliteit richting werkgevers kan daardoor groeien en medewerkers zullen met meer plezier naar het werk terugkeren. Een bijkomend voordeel is wanneer medewerkers feedback ontvangen zij veel beter weten waar hun kwaliteiten liggen en kunnen dit zo beter benutten.” Ook speelt emotionele beloning, zoals het geven van een compliment, bij praktisch opgeleide werknemers een grote rol. Ellen Huijsmans: "Bij praktische beroepen zijn financiële prikkels zoals bonussen minder gebruikelijk. Waardering op kwaliteiten speelt daardoor een grotere rol bij deze groep.” 

Trots op werk

Ondanks dat de waardering voor flexkrachten naar een hoger niveau moet, is ruim 70 procent van de flexkrachten wel heel trots op het werk dat zij doen. Het bedrijf waarvoor ze werken vinden zij veelal een heel mooi bedrijf om voor te werken, ze zijn trots op het feit dat ze onderdeel van de maatschappij zijn en zij vinden de variatie in het werk leuk. Ook voelt bijna 80% van de flexkrachten zich wel onderdeel van het bedrijf door de waardering die collega’s onderling naar elkaar uitspreken en door de reacties van klanten. Huijsmans: “Werken doen de meeste mensen zowel voor een materiële beloning als ook voor het gevoel wat waard te zijn, mee te doen aan de maatschappij en van nut te zijn. Dan is het heel fijn dat je daarin gezien wordt. Zoals ook uit het onderzoek blijkt is het sociale aspect van werk van belang. Mensen zijn nu eenmaal sociale wezens dus ook de beloning van het hebben van collega’s en elkaar waarderen in de samenwerking maakt het hebben van werk een toegevoegde waarde in iemands leven.”  

Kansen vergroten

De helft van de flexkrachten vindt echter wel dat zij onvoldoende kansen krijgen om zich verder te ontplooien. Hier zet Timing zich voor in. “Voor veel mensen is het lastig om werk te vinden omdat ze niet in het bezit zijn van de juiste papieren. Timing heeft verschillende initiatieven in het leven geroepen om hier een actieve bijdrage aan te leveren”, vertelt Haarhuis. “We pleiten voor zo lang mogelijke contracten bij onze klanten, zodat flexkrachten ook echt de kans krijgen om zich te ontwikkelen en hun talenten te kunnen laten zien. Ook bieden we bijvoorbeeld kansen aan flexkrachten in de vorm van een opleidingsbudget, kunnen zij via ons certificaten behalen waardoor zij ook weer meer doorgroeimogelijkheden krijgen bij werkgevers.”   

 

Zo’n twee miljoen mensen doen dagelijks uitvoerend werk in Nederland. “En zij zijn de motor van onze samenleving. Zij verdienen het om meer aandacht te krijgen. Het wordt hoog tijd om deze flexkrachten in de spotlights te zetten. Door hun verhalen te vertellen, met al hun onzekerheden en hun dromen gaan wij ervoor zorgen dat zij de aandacht krijgen die ze verdienen”, besluit Haarhuis.