6 tips voor een succesvol (flex)medewerker onboarding programma

De_sollicitatieprocedure.jpg

Als nieuw personeel zich welkom voelt, voelen ze zich ook gewaardeerd. Verwelkomen begint met een goede voorbereiding. Vaak wordt hierbij direct gedacht aan praktische zaken, zoals het regelen van een werkplek en bijbehorende faciliteiten. Maar om nieuwe medewerkers echt op te nemen in de organisatie en aan te tonen hoeveel je hen waardeert, is meer nodig dan alleen praktische zaken. Daarom is een onboarding programma zo belangrijk.

Wat is onboarding?

Bij onboarding draait het allemaal om het integreren van nieuwe medewerkers binnen een organisatie. Praktische zaken zijn hierbij zeker belangrijk. Maar met praktische zaken weet je nieuwe medewerker nog niet wat de visie of missie is van de organisatie. Hoe de bedrijfscultuur in elkaar zit en de samenwerking verloopt. Niet alleen de juiste middelen, ook de juiste aandacht, kennis en mogelijkheden zorgen voor integratie van nieuw personeel. Een ijzersterk onboarding programma is hierbij een must

De voordelen van een onboarding programma

Zowel je nieuwe medewerker als de organisatie zal de voordelen ervaren van onboarding en een bijbehorend programma. Een snellere integratie zoals hierboven aangegeven is er één van. De andere voordelen zijn:

✓  hogere betrokkenheid en werktevredenheid omdat medewerkers zich gewaardeerd en thuis voelen

✓  hogere productiviteit omdat medewerkers alle ondersteuning en aandacht krijgen die ze nodig hebben

✓  hogere efficiëntie en snelle productie omdat medewerkers direct aan de slag kunnen 

De eerste 90 dagen bepalen of een nieuwe medewerker wel of niet slaagt binnen de nieuwe functie. Speel hierop in met je onboarding programma. Maar hoe moet je dit doen?

De 6 tips voor een goed onboarding programma

Tip 1: Pre-boarding
Je nieuwe medewerker is aangenomen en de eerste werkdag staat gepland. Laat hem of haar weten met wie ze gaan samenwerken. Geef alvast aan waar benodigde informatie gevonden kan worden en geef toegang tot relevante documenten. Zorg ervoor dat in je communicatie naar voren komt dat je enthousiast bent, uitkijkt naar zijn of haar komst en toekomstige samenwerking en reageer proactief op vragen. Zo maak je gemakkelijk een vliegende start. 

Tip 2: Regel de praktische zaken
Je hebt het vast wel eens meegemaakt. Een eerste werkdag waarbij niet alles geregeld is. Hiermee maak je geen goede eerste indruk. Zorg ervoor dat nieuwe medewerkers dit niet overkomt! Regel de praktische zaken, zoals:

  • Ingerichte werkplek
  • Laptop, telefoon, leaseauto of bijvoorbeeld werkschoenen
  • Sleutels, toegangspasjes, toegang tot de benodigde software, inloggegevens
  • Personeelsadministratie
  • Arbeidscontract

Tip 3: Een warm welkom
Een rondleiding en voorstelronde spreken voor zich op een eerste dag. Maar plan ook alvast meetings in met directe collega’s of andere sleutelpersonen zodat je nieuwe medewerker het bedrijf en de mensen goed leert kennen. Een welkomstcadeau of -pakket kan ook een wereld van verschil maken.

Tip 4: Maak een inwerkschema
Nieuwe medewerkers krijgen allerlei nieuwe informatie en indrukken te verwerken. Met een inwerkschema kun je net dat extra beetje houvast bieden. Het is belangrijk om hierin zaken op te nemen als:

  • Duur van de inwerkperiode (neem hier de tijd voor)
  • Wanneer welke taken uitgevoerd moeten worden
  • Wie de nieuwe medewerker op weg helpt met welke taken
  • Hoe en wie de taken beoordeelt

Tip 5: Investeer in een nieuwe medewerker
Moet er gewerkt worden met gecompliceerde apparatuur? Zijn er ingewikkelde softwareprogramma’s?  Wees niet bang om te investeren in de vorm van cursussen of trainingen in de inwerkperiode. Zo voorkom je onnodig lang aanmodderen en is een nieuwe medewerker gemotiveerder om aan de slag te gaan en sneller up & running.

Tip 6: Laat een directe collega de inwerkperiode verzorgen
Door een collega aan te wijzen tijdens de inwerkperiode, heeft een nieuwe medewerker altijd iemand om op terug te vallen. Iemand die tijd heeft voor het beantwoorden van vragen, begrijpt wat er moet gebeuren en praktische tips kan geven. 

Neem de tijd en bereid het onboarding proces goed voor. Hier plukken zowel de organisatie als de nieuwe medewerker de vruchten van.

Wil je weten hoe Timing kan helpen met betere onboarding van personeel?

Wij staan samen met onze flexkrachten voor je klaar. Maak geheel vrijblijvend een digitale of persoonlijke afspraak. Dat kan door het team in de buurt te benaderen. Of door je gegevens achter te laten, dan nemen wij zo spoedig mogelijk contact op.