6 jun '16

Een baan zoeken of een nieuwe werknemer vinden met virtual reality. Timing komt als eerste werkgever en uitzendorganisatie met de mogelijkheid voor werkzoekenden en bedrijven om in een virtual reality-omgeving op afstand met elkaar kennis te maken. “Sollicitatieprocedures kunnen hierdoor worden verkort terwijl de uitkomst van een goede match beter gegarandeerd is”, zegt commercieel directeur Paul Haarhuis.

 

Het eerste bedrijf dat virtual reality inzet als wervings- en selectiemiddel, is er al mee aan de slag: Bleckmann in Oldenzaal. De logistiek dienstverlener laat werkzoekende flexkrachten via de filmpjes een levensechte indruk opdoen van de sfeer binnen het bedrijf. Daarnaast kan Bleckmann met behulp van de filmpjes een eerste selectie van kandidaten doen, bijvoorbeeld door te kijken hoe iemand zich door de virtuele omgeving beweegt en daarbij reageert op potentieel onveilige situaties. “Door het kijkgedrag te analyseren, kunnen we het reactievermogen van de flexkracht beoordelen”, stelt Haarhuis.

De beste match
Virtual reality is voor zowel werkzoekenden als werkgevers een geschikt hulpmiddel tijdens de oriënteringsfase in de aanloop naar een sollicitatie. “Beide partijen willen een goede eerste indruk maken én krijgen”, aldus directeur Paul Haarhuis. “Met de inzet van virtual reality 360° filmpjes kunnen werkzoekenden zonder noemenswaardige tijdsinvestering een beeld krijgen van de sfeer in een bedrijf en kunnen werkgevers gerichter selecteren. Kortom: het proces van werving en selectie versnelt aanzienlijk.” 

Traditionele rondleiding
De virtual reality-rondleidingen die Timing heeft ontwikkeld worden ook ingezet tijdens inwerk- en opleidingstrajecten binnen bedrijven. Medewerkers vervullen met een virtual reality-bril op interactieve opdrachten en leren op die manier snel een bedrijf kennen, hoe ze hun werk moeten uitvoeren en met welke veiligheidsaspecten en regels ze daarbij te maken hebben. “Bij een traditionele rondleiding moeten onze opdrachtgevers vaak grote groepen nieuwe medewerkers door de organisatie begeleiden. Dat kost tijd en is voortaan niet meer nodig”, aldus Haarhuis.

Kijker ervaart nieuwe manier van filmbeleving
Met een 360° camera wordt alles rondom vastgelegd. Links. Rechts. Boven of onder. De kijker is niet langer gebonden aan de ideeën van de regisseur, maar bepaalt zelf welke route er wordt bewandeld. “Onze eerste 360° video is gemaakt bij Bleckmann, één van de grootste logistieke organisaties van Europa. Dit betekent grote magazijnen met veel bedrijvigheid. De perfecte locatie dus om een 360° video op te nemen. We hebben de camera op een speciaal ontworpen, bestuurbare auto geplaatst die letterlijk tussen de heftrucks doorrijd. De flexkracht komt hierdoor op plekken waar je in een traditionele rondleiding niet komt!”, zegt Tim Grobben, Audiovisual Technicus bij Timing.

Vraag het ons!