5 jul '17

De zomermaanden laten traditioneel een piek zien in het aantal uitzendbanen. Door de snel aantrekkende arbeidsmarkt is de spoeling op de flexmarkt dit jaar dunner dan voorgaande jaren. Voor bedrijven die niet op tijd vervanging regelen dreigen capaciteitsproblemen. Om zo min mogelijk tijd te verliezen met het zoeken naar geschikte uitzendkandidaten, heeft Timing uitzendteam de opvallende stap genomen zichzelf in dit voortraject weg te reorganiseren. De vijfde grootste uitzender van Nederland innoveert met een online systeem waarin bedrijven zonder tussenkomst van een intercedent gericht kunnen zoeken in een bestand van tienduizenden Timing-uitzendkrachten.

Timing is hiermee het eerste Nederlandse uitzendbureau dat het voortraject van het zoeken en matchen van kandidaten volledig online laat plaatsvinden. Roloflex is sinds enkele weken live en scoort met al meer dan 4000 unieke bezoekers per week goed bij het midden- en kleinbedrijf. Populaire functies waarop wordt gezocht, zijn magazijnmedewerker en orderpicker, maar ook marketing- en communicatiemedewerker en technisch tekenaar.

Bedrijven moeten snel zijn

Door de toenemende krapte op de arbeidsmarkt komt het vaker voor dat bedrijven achter het net vissen en niet die uitzendkrachten kunnen selecteren, die ze het liefste zouden willen hebben. “Die zijn dan al elders aan het werk, of - wat ook steeds vaker gebeurt - een gewilde flexkracht wordt weggekaapt door een ander bedrijf met een beter loonbod”, vertelt Wiecher Hakse, directeur Marketing en Innovatie bij Timing. “Het gaat er echt om snel te schakelen.” De automatisering van het voortraject geeft bedrijven de volledige regie over het zoekproces en scheelt onnodig tijdverlies.

Verbeterde baankansen


Roloflex betekent ook voor ingeschreven uitzendkrachten een belangrijke verbetering. Timing is gespecialiseerd in uitvoerend werk dat vooral door lageropgeleiden wordt verricht. Een meerderheid van deze groep beschikt niet over een eigen cv of LinkedIn-profiel en kan zich daardoor niet of onvoldoende presenteren richting potentiële werkgevers. Via Roloflex kunnen zij een ‘verrijkt profiel’ aanmaken, ofwel ze kunnen op een eenvoudige manier aan het systeem informatie toevoegen over hun werkervaring en vaardigheden. Roloflex werkt hiermee vergelijkbaar met LinkedIn, maar dan speciaal voor de uitzendsector. “Omdat de informatie voor iedere werkgever zichtbaar is, stijgen de kansen van flexkrachten om passend werk aangeboden te krijgen, aanzienlijk”, aldus Wiecher Hakse.

Arbeidsbemiddeling


Roloflex, zoals de online database heet, is gratis en daarmee een serieuze concurrent voor betaalde vacaturesites zoals bijvoorbeeld Monsterboard. Pas wanneer een bedrijf aangeeft serieus interesse te hebben in een bepaalde kandidaat, gaan de intercedenten van Timing aan de slag om het verdere traject van arbeidsbemiddeling af te wikkelen. De totale bemiddelingskosten voor bedrijven die met behulp van Roloflex uitzendkrachten inhuren, zijn daardoor lager.

“Omdat de informatie voor iedere werkgever zichtbaar is, stijgen de kansen van flexkrachten om passend werk aangeboden te krijgen, aanzienlijk"

Uitzendmarkt van de toekomst


Roloflex past in de strategie gericht op voortdurende innovatie waarmee Timing als vijfde grootste uitzender van Nederland momenteel voorsorteert op de uitzendmarkt van de toekomst. De rol van online bij uitzenden en detacheren zal alleen maar verder toenemen, is de verwachting. Timing transformeert naar een digitale en arbeidsmarktspecialist die door het bouwen van innovatieve platformen zoals Roloflex, alles wat met tijdelijk uitvoerend werk te maken heeft, zo slim en efficiënt mogelijk regelt.