30 jun '17

Timing uitzendteam lanceert vandaag YOP!: zelfroosteren in de uitzendbranche. Volgens Timing levert zelfroosteren een tijdsbesparing op van bijna 30 procent ten opzichte van de gangbare aanpak om diensten uitsluitend te laten inroosteren door een planner. Het innovatieve planningssysteem sluit volgens Timing bovendien veel beter aan bij de jongste generatie flexkrachten die nu de arbeidsmarkt opkomt. “Millennials zijn opgegroeid in een digitale wereld. Ze zijn hierdoor gewend zelf de regie te hebben en willen dat ook graag ten aanzien van werk”, zegt directeur Marketing & Innovatie bij Timing, Wiecher Hakse. 

 

Timing is de eerste Nederlandse uitzendorganisatie die zelfroosteren voor flexkrachten invoert. “Interne en externe flexibiliteit worden steeds belangrijker”, aldus Hakse. De 24-uurs economie en de daarmee gepaard gaande trend om op elk willekeurig moment inzicht te hebben in zaken die er voor een mens toe doen, maken zelfroosteren onvermijdelijk.”

Automatisch de beste match

Via YOP! (Your Own Planning) kunnen uitzendkrachten zichzelf voortaan via hun smartphone eenvoudig inplannen voor openstaande diensten. Ook kunnen ze aangeven wanneer ze niet beschikbaar zijn. Het door Timing ontwikkelde systeem berekent automatisch welke medewerkers het beste bij welke dienst passen op basis van kwalificaties en competenties.

Afbeelding YOP website.png

Lagere verzuimpercentages


Volgens Timing biedt het nieuwe systeem zowel flexkrachten als opdrachtgevers voordelen: tijdens een pilot voor YOP! in de eerste helft van 2017 is gebleken dat zelfroosteren een efficiencyslag voor het planningsproces oplevert. Werkroosters worden sneller ingevuld, er wordt minder met diensten geschoven en het verzuimpercentage van medewerkers ligt lager. Uit de pilot en uit eigen onderzoek door Timing blijkt verder dat flexkrachten meer gemotiveerd raken en een betere binding voelen met een inlenend bedrijf wanneer ze zelf meer regie mogen voeren over hun werktijden.

Arbeidsmarktspecialisaties


Timing, de vijfde grootste uitzendorganisatie van Nederland, positioneert zich sinds enkele jaren als digitale uitzendspecialist met verscheidene innovatieve online oplossingen om vraag en aanbod beter aan elkaar te koppelen. Ondanks internet en toenemende robotisering wordt er nog in veel gevallen traditioneel gewerkt binnen de sector. De veranderingen op de arbeidsmarkt voltrekken zich in snel tempo en dwingen laagopgeleide flexkrachten er volgens de uitzendorganisatie toe hun bestaan te ‘hacken’ willen ze van werk verzekerd blijven. Door tijdrovende, administratieve procedures zoveel mogelijk te automatiseren, kunnen opdrachtgevers en flexkrachten in veel gevallen sneller schakelen. Timing faciliteert dit proces met innovatieve online oplossingen. Hierdoor kan het bedrijf in bepaalde processen fysiek terugtreden en een sterkere focus leggen op specialistische arbeidsmarktvraagstukken.

Rol planner verandert


Met de invoering van YOP! verandert de rol van planners, worden ze meer adviseur en analist en verleggen ze hun focus van de korte naar de lange termijn. Dit zorgt ervoor dat de planning steeds beter aansluit op het proces. “Een goede planner wordt zeker niet overbodig”, aldus Wiecher Hakse. “Hij of zij werkt in het verlengde van het systeem en doet die taken die mensen beter en effectiever kunnen dan computers of robots.”