11 jul '16

Timing Uitzendteam begeeft zich als eerste uitzendbureau op de markt voor stagebemiddeling. Het sinds kort vijfde grootste uitzendbureau van Nederland is een exclusieve samenwerking aangegaan met Stageplaza, de grootste stagebank van Nederland. Volgens commercieel directeur Paul Haarhuis stijgt het aantal verzoeken aan Timing om geschikte stagiairs te zoeken de afgelopen jaren sterk. “Bedrijven zijn relatief veel tijd kwijt wanneer ze zelf op zoek gaan en zijn bovendien achteraf nogal eens teleurgesteld over de kwaliteit. In samenwerking met Stageplaza slaan wij de brug tussen school en praktijk sneller en met meer succes."

Timing uitzendteam komt met samenwerking Stageplaza tegemoet aan vraag vanuit bedrijfsleven

Stageplaza is de allergrootste stagebank van Nederland die studenten en bedrijven met elkaar matcht. Ongeveer 35.000 studenten staan ingeschreven. Het merendeel van hen (60%) is hbo’er, de overige 40 procent is gelijk verdeeld tussen mbo’ers en academici. De samenwerking met Timing focust onder meer op stagiairs die een studierichting volgen waar veel vraag naar is en op buitenlandse stagiairs die in Nederland werkervaring willen opdoen. Volgens directeur Rob Kriegsman van Stageplaza is het bieden van een stageplek voor steeds meer bedrijven een noodzakelijk instrument om jong talent te ontdekken en binnen te halen. “Van alle jongeren die een afstudeerstage lopen, krijgt 30 procent al meteen een baan aangeboden.”

Gevarieerd stageprogramma

De stageplek wordt steeds belangrijker als kanaal voor werving en selectie. Het vinden en selecteren van stagiairs die goed bij een bedrijf passen is echter, net als een sollicitatietraject, tijdrovend. Bovendien herhaalt dit hele proces zich bij stages om de vijf maanden. Door de samenwerking met Stageplaza neemt Timing bedrijven het tijdrovende zoeken voortaan uit handen. Hierdoor hebben organisaties de handen vrij om zich te concentreren op het ontwikkelen en bieden van een gevarieerd stageprogramma waarbij alle afdelingen aan bod kunnen komen. “Wanneer organisaties hier de tijd voor nemen, ontstaat er een geolied systeem waar zij én de stagiairs van profiteren”, aldus Paul Haarhuis van Timing. “Door de samenwerking met Stageplaza zorgen wij ervoor dat bedrijven zich volledig op de inhoud kunnen concentreren. Wij doen waar we goed in zijn en helpen daarmee de kans vergroten dat een stage niet alleen succesvol is, maar dat de continuïteit van opeenvolgende stages ook beter gewaarborgd is.”

"Door de samenwerking met Stageplaza zorgen wij ervoor dat bedrijven zich volledig op de inhoud kunnen concentreren"

Paul Haarhuis, Commercieel Directeur

Moeilijke vacatures opgevuld 


Timing gaat ook werven en selecteren bij internationale stages. Dit gebeurt in samenwerking met Globalplacement, een dochteronderneming van Stageplaza. Volgens Rob Kriegsman groeit het aantal buitenlandse studenten dat graag werkervaring wil opdoen in Nederland met sprongen. Onder hen zitten veel geschikte kandidaten voor moeilijk vervulbare functies op de Nederlandse arbeidsmarkt. “Op dit moment lopen 65.000 buitenlandse studenten stage in Nederland. Wereldwijd zijn er 120 miljoen studenten waarvan de helft naar het buitenland wil om ervaring op te doen. Deze aantallen gaan de komende tien jaar verdubbelen. Bedrijven die bepaalde vacatures op de Nederlandse arbeidsmarkt nu niet kunnen invullen, hebben een hele grote kans dat ze dat via een internationale stage ineens wél kunnen.”