FAQ over de NOW
De overheid helpt ondernemers die getroffen zijn door de coronacrisis. Op 31 maart heeft het kabinet de tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging voor behoud van Werkgelegenheid (de NOW) hiervoor opgezet.
Wij hebben de regeling inmiddels doorgenomen en voor u de meest voorkomende vragen en antwoorden verzameld.
Algemene vragen
Een subsidie in de loonkosten van de werkgever van maximaal 90% van de grondslag. De grondslag is 130% van het loon voor de sociale verzekeringen. Er wordt een voorschot – na het indienen van de aanvraag – van maximaal 80% toegekend.
Er wordt in diverse publicaties – door onduidelijke communicatie vanuit de overheid – gesuggereerd dat de regeling tot maximaal 90% van de loonkosten compenseert.
Vanuit de vermelde grondslag 130% en de maximale uitkering ad 90% = de maximale uitkering 117% van de loonsom. Dit is in veel gevallen nog geen 70% van de loonkosten (20% minder dan veelal gesuggereerd).
Het streven is per 6 april 2020. Omdat dit nog niet definitief is, hebben we in de tekst opgenomen dat de aanvraagperiode loopt van 14 april 2020 tot en met 31 mei 2020.
U bent werkgever als wordt bedoeld in artikel 1 onderdeel q of r Wet financiering sociale verzekeringen. Oftewel de werkgever in de zin van de Werkloosheidswet, de Ziektewet, de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen of de Wet op de arbeidsongeschiktheidsverzekering en de overheidswerkgever.
Nee, alleen omzetverlies.
Verlenging wordt voor mogelijk gehouden. Daarover zal vóór 1 juni 2020 besloten worden. Bij een verlenging kunnen nadere voorwaarden worden toegevoegd.
Ja, u bent verplicht de OR of PVT en – bij gebreke daarvan – de werknemers te informeren.
Per 1 augustus 2021.
De werkgever is verplicht de subsidie ‘volledig’ voor het betalen van de loonkosten aan te wenden.
Vragen over de tegemoetkoming en voorschot
A x B x 3 x 1,3 x 0,9.
A = percentage van de omzetdaling;
B = loonsom.
1,3 = opslag voor aanvullende loonkosten en overige lasten*
0,9 = percentage subsidie
Voor de loonsom wordt gekeken naar het eerste loonaangiftetijdvak van 2020.
Let op: de 1,3 opslag bovenop het SV-loon is niet voldoende om alle kosten te dekken. Daardoor zal het feitelijk uitgekeerde subsidiebedrag lager uitvallen dan de beloofde 90%.
80% van het bedrag dat aan subsidie wordt toegekend.
Voorbeeld Een werkgever heeft voor de berekening van het voorschot, waarbij wordt uitgegaan van het tijdvak januari 2020, € 3.500.000 loonsom en een verwachte omzetdaling van 25%. Dat leidt tot een verwachte vaststelling van de subsidie van (0,25 x € 3.500.000 x 3 x 1,3 x 0,9) = € 3.071.250 in totaal. Hiervan krijgt de werkgever een voorschot van 80%, in dit voorbeeld dus € 2.457.000.
Ja, bij een ernstig vermoeden dat niet aan de voorwaarden wordt voldaan. Bij een redelijk vermoeden van een strafbaar feit, kan tevens aangifte worden gedaan bij het Openbaar Ministerie.
NOW-aanvragen
Door middel van een formulier dat de Minister ter beschikking stelt. Dit kan uiterlijk tot en met 31 mei 2020.
- Ingeval er een aanvraag is gedaan voor de Werktijdverkorting, dan het dossiernummer;
- De verwachte omzetdaling (uitgedrukt in hele procenten);
- In welke aaneengesloten periode van drie kalendermaanden binnen de periode van 1 maart tot en met 31 juli 2020 de werkgever een omzetdaling verwacht;
- Het loonheffingsnummer; en
- Het rekeningnummer waarop de werkgever betalingen van de Belastingdienst inzake loonheffingen ontvangt.
De beslistermijn van het UWV is 13 weken. De betaling van het voorschot gebeurt in drie termijnen. In de praktijk wordt ernaar gestreefd de betaling van de eerste termijn van het voorschot te laten plaatsvinden binnen 2-4 weken.
Bij de aanvraag niet.
Binnen 24 weken na afloop van de periode waarvoor de NOW is toegekend dient de werkgever vaststelling van de subsidie aan te vragen. In beginsel is hierbij een accountantsverklaring vereist. De grens waaronder dit niet is vereist, wordt nog vastgesteld en kan later ook worden aangepast. Binnen 22 weken na de aanvraag zal het UWV de subsidie definitief vaststellen. Bij definitieve vaststelling kan sprake zijn van een nabetaling of een terugvordering.
Tot vijf jaar na de vaststelling van de subsidie.
Ja.
- Bij niet of onvoldoende aannemelijk maken dat wordt voldaan aan de vereiste omzetdaling; of
- Wanneer het opgegeven IBAN-nummer niet correspondeert met het loonheffingsnummer; of
- Wanneer er geen loongegevens aanwezig zijn in de polisadministratie van het UWV; of
- De aanvraag anderszins niet voldoet aan de vereisten van de regeling.
Ja, het zijn besluiten in de zin van de Algemene wet bestuursrecht. Hoger beroep dient te worden ingesteld bij de Centrale Raad van Beroep (CRvB).
Ja, het UWV mag gegevens uitwisselen met de Belastingdienst. Als sprake is van een redelijk vermoeden van een strafbaar feit, heeft het UWV daarnaast de mogelijkheid om aangifte doen bij het Openbaar Ministerie (OM). Het OM kan een strafrechtelijk onderzoek instellen en tot vervolging overgaan. De Inspectie SZW kan onder gezag van het OM een opsporingsonderzoek starten.
Ja, door middel van data-analyse controles. Dit kan plaatsvinden als onverwachte verschuivingen plaatsvinden tussen personeel binnen het concern, loonheffingennummers of andere mogelijke varianten. In dat geval kan een verklaring worden opgevraagd bij de formeel werkgever die de NOW heeft aangevraagd. Bij definitieve vaststelling van de subsidie wordt gebruik gemaakt van een verklaring van een accountant. Ook worden op ontvangen verantwoordingen risicogericht controles uitgevoerd.
Vragen over dienstverbanden en contracten
Wanneer het contract afloopt hoeven werknemers niet in dienst te worden gehouden. Dit mag overigens wel. Over de tijd dat de werknemer in dienst is bij het bedrijf met een lopend contract met vaste urenomvang kan subsidie worden aangevraagd.
Ja, wanneer de zieke medewerkers een lopend contract kennen met vaste urenomvang.
Vragen voor concerns
Wanneer de rechtspersoon of vennootschap onderdeel is van een groep (zoals staat in artikel 2:24b BW). Indien de rechtspersoon een dochtermaatschappij is van een ander (zoals bedoeld in artikel 2:24a BW), worden de dochtermaatschappij en de rechtspersoon voor de werking van deze regeling behandeld als een groep.
Indien er sprake is van een grotere samenstelling van rechtspersonen of natuurlijke personen, zoals een concern, is de omzetdaling van de gehele concern de basis van de subsidie. Voor alle loonheffingennummers die horen bij rechtspersonen of natuurlijke personen die onder het concern vallen, wordt dezelfde omzetdaling opgegeven. Ook hierbij geldt dat de individuele werkgevers (dus per loonheffingennummer) de subsidie formeel aanvragen.
Er wordt gekeken naar de omzetdaling van de Nederlandse en niet-Nederlandse onderdelen met in Nederland verzekerd sv-loon (sociale verzekeringsloon)van de groep.
Ja, daarvoor gelden dezelfde regels als voor privaatrechtelijke rechtspersonen.
Omzet gerelateerde vragen
Dat is gelijk aan de definitie van omzet in het jaarrekeningenrecht( zie artikel 2:377 lid 6 BW). Er wordt uitgegaan van netto omzet, zijnde opbrengst uit levering van goederen en diensten uit het bedrijf van de rechtspersoon, onder aftrek van kortingen en dergelijke én de over de omzet geheven belasting. Opbrengsten zijn baten die ontstaan bij de uitvoering van de normale activiteiten van de onderneming.
Het percentage omzetdaling is het verschil tussen de referentie-omzet en de omzet in de periode maart – mei 2020, te delen door de referentie-omzet. Het percentage wordt naar boven afgerond op een afgerond percentage.
De referentie-omzet is de omzet over 2019, gedeeld door 4 (bij aanvang onderneming per 1-1-2019 en anders bij aanvang van de bedrijfsuitoefening tot en met 29-02-2020), gedeeld door het aantal maanden waarvan de omzet in aanmerking wordt genomen, vermenigvuldigd met 3.
De grondslag voor de omzetdaling hoeft niet te worden aangetoond.
Voorbeeld: Een voorbeeld voor de berekening percentage omzetdaling: een werkgever had een omzet in 2019 van gemiddeld € 100.000 per maand, ofwel € 1.200.000 over het gehele jaar. In de periode van 1 maart tot en met 31 mei 2020 – in dit voorbeeld de periode waarover de werkgever heeft aangegeven zijn omzetdaling berekend te willen hebben – is zijn omzet gemiddeld € 70.000 per maand, ofwel € 210.000 over de gehele periode. In dit geval is de omzetdaling: (€ 1.200.000 / 4) – € 210.000 = €90.000 : €300.000 (referentie-omzet) = 0,30 x 100% = 30%.
Nee.
Ja.
Als de werkgever verwacht dat het effect van de huidige situatie pas met vertraging in de omzetcijfers zichtbaar wordt, kan de werkgever aangeven dat hij de meetperiode voor de omzetvergelijking een of twee maanden later wil laten aanvangen. De loonsom blijft hetzelfde; namelijk de loonsom van de maanden maart, april en mei 2020.
Vragen over loonkosten en loonsom
Loonkosten van werknemers die verplicht verzekerd zijn voor de werknemersverzekeringen (fictieve dienstbetrekkingen inclusief, DGA’s vrijwillig verzekerd exclusief).
De loonsom is het loon van alle werknemers, behorende tot het loonheffingsnummer. Het gaat daarbij om sv-loon uit tegenwoordige dienstbetrekkingen.
Voor de loonsom wordt uitgegaan van het loon over het eerste aangiftetijdvak van het jaar 2020 (derhalve januari 2020, bij vier weken vermenigvuldigd met 8,33%). Indien er geen loongegevens aanwezig zijn, zoals hiervoor bedoeld, dan wordt uitgegaan van het loon over de maand november van het jaar 2019.
De loonsom wordt verminderd met:
- uitkeringen van het UWV over het gehanteerde aangiftetijdvak, voor zover die uitkeringen in de loonsom zijn inbegrepen;
- loon van werknemers waarvoor ontslagaanvraag is ingediend bij het UWV, vermenigvuldigd met 1,5 (indien verzoeken zijn ingediend na 17 maart 2020 bij het UWV);
- de uitbetaling van vakantiebijslag in het gehanteerde aangiftetijdvak, behoudens ingeval de vakantiebijslag niet wordt gereserveerd;
- loon van een werknemer boven het bedrag van € 9.538,00 per tijdvak van een maand.
De loonsom wordt vermenigvuldigd met 0,926, indien de werkgever geen vakantiebijslag voor de werknemer reserveert.
Ja, met dien verstande dat de opslag voor de werkgeverslasten standaard 30% is.
Ja.
Dan betaalt u het gemiddelde van de uren gewerkt in januari 2020. Betaalt u minder, dan is de subsidie lager.
Nee.
Vragen over beëindiging arbo-overeenkomsten en ontslag
Het gaat om de ontslagaanvraag op grond van bedrijfseconomisch ontslag (derhalve een ontslag op grond van artikel 7:669 lid 3 onder a BW). Het gaat dus alleen om een verzoek bij het UWV tot toestemmingsverlening voor het geven van bedrijfseconomisch ontslag (de ontslagaanvraag UWV).
Bedrijfseconomische redenen zijn bijvoorbeeld een slechte financiële positie, werkvermindering, organisatorische veranderingen/reorganisatie, technologische veranderingen, beëindiging van (een deel van) de bedrijfsactiviteiten, bedrijfsverhuizing en het vervallen van een loonkostensubsidie. Het spreekt voor zich dat in de praktijk zich ook een combinatie van redenen kan voordoen die leidt tot het structureel vervallen van arbeidsplaatsen.
- In de periode van 18 maart tot en met 31 mei 2020: de formeel werkgever mag bij UWV geen ontslagaanvraag indienen.
- In de periode van 18 maart tot en met het tijdstip van inwerkingtreding van de NOW-regeling: de formeel werkgever mag geen ontslagaanvraag indienen. Heeft de werkgever dat wel gedaan, dan kan de werkgever de ontslagaanvraag binnen vijf werkdagenna inwerkingtreding van de NOW-regeling intrekken.
- In de periode na het tijdstip van inwerkingtreding van de NOW-regeling: de formeel werkgever mag geen ontslagaanvraag bij het UWV indienen en dient dat binnen vijf werkdagenna indiening van die ontslagaanvraag in te trekken wil gebruik kunnen worden gemaakt van de NOW-regeling.
Nee.
Ja, de werkgever heeft een inspanningsverplichting om de loonsom in de periode 1 maart 2020 tot en met 31 mei 2020 zoveel mogelijk gelijk te houden met driemaal de loonsom zoals gebruikt bij de berekening van de het voorschot. Een daling van de loonsom (dat zal het geval zijn als er dus afscheid wordt genomen) heeft gevolgen voor de hoogte van de uiteindelijke subsidie.
Dit heeft consequenties voor de subsidie. Bij de vaststelling van de subsidie wordt namelijk vastgesteld wat het loon is van de werknemers voor wie ontslag is aangevraagd. Dit loon wordt vervolgens verhoogd met 50%. Dit loon van de ontslagen werknemers plus de vermeerdering van 50% wordt in mindering gebracht op de totale loonsom waarop de uiteindelijke hoogte van de subsidie wordt gebaseerd.
U hebt de kans om de aanvraag in te trekken en als dat niet is gebeurd ben u te laat.
Overige vragen
Dien per loonheffingsnummer een aanvraag in. Let op: wel omzetverlies voor de gehele onderneming opgeven. Bij elke aanvraag dus dezelfde omzetdaling en dezelfde meetperiode invullen.
Voor zover het gaat om lonen van werknemers die sociaal verzekerd zijn in Nederland, kan de subsidie worden aangevraagd. Dit kan dus ook als de werknemers gedetacheerde werknemers zijn, die op grond Verordening (EG) 863/2004 in Nederland sociaal verzekerd zijn.
Voor zover zij werkgever zijn van in Nederland sociaal verzekerde werknemers, kunnen zij ook een beroep doen op de NOW-regeling.
Op grond van de NOW-regeling geldt geen bestuurdersaansprakelijkheid.
Ja, mits u als directeur-grootaandeelhoudersociaal verzekerd bent.
[Disclaimer] Let op, dit is een momentopname en kan afhankelijk van verdere ontwikkelingen veranderen. In dit document wordt algemene informatie verstrekt. Niet is beoogd om hiermee juridisch advies te geven voor een concrete situatie. Hoewel veel zorg is besteed aan het opstellen van dit document, aanvaardt Timing geen aansprakelijkheid voor de inhoud hiervan. Alle rechten voorbehouden.