De oplossing voor krapte op de arbeidsmarkt: investeer in werving én behoud

Cbs Header

Het wordt steeds lastiger om de juiste persoon bij de juiste baan te vinden. De verwachting is dat de krapte op de arbeidsmarkt nog een aantal jaren aanhoudt. Banen veranderen snel, door technologie of veranderende klantvraag. Nieuwe banen vragen nieuwe vaardigheden van medewerkers. De vraag om nieuwe vaardigheden voltrekt zich in zo’n hoog tempo, dat opleiding en werkervaring het bijna niet kunnen bijbenen. Timing volgde deze ontwikkelingen op de voet en ontwikkelde een analysetool die het potentieel van alle medewerkers inzichtelijk maakt, groeipaden weergeeft én passende functies voorstelt. 

Veelgebruikte oplossingen
Wanneer er gezocht wordt naar personeel ligt de focus nu vaak op werving buiten de bestaande organisatie. Het aantrekkelijker maken van het werkgeversmerk, het verhogen van de wervingsbudgetten of het aanbieden van bring-a-friend bonussen zijn allemaal oplossingen die veel worden toegepast en regelmatig effect behalen. We zoeken allemaal naar talentvol personeel, maar vissen wel allemaal in dezelfde vijver. Dat vergroot niet alleen de concurrentie bij het werven van nieuwe medewerkers, het verhoogt óók het personeelsverloop binnen de eigen organisatie. We verleiden elkaars medewerkers om elders te gaan werken en houden daarmee de krapte in stand.  

De oplossing: Skillzilla
Dit is hét moment om naar onze interne organisaties te kijken. Bestaande medewerkers kunnen namelijk veel meer dan we denken. Door verder te kijken dan alleen het CV, ontdekken we verborgen talenten. Bij Timing hebben we een speciaal team dat fulltime werkt aan disruptieve oplossingen voor de (arbeids)markt. Zij hebben een aantal jaar geleden een programma ontwikkeld dat de vaardigheden van al je medewerkers in kaart brengt: Skillzilla. Dit programma geeft inzicht in welke medewerker in potentie geschikt is voor welke functie in de organisatie. Door bloot te leggen waar medewerkers wel en niet goed in zijn, kunnen interne vacatures ingevuld worden én aandacht gegeven worden aan de doorontwikkeling van medewerkers. Bijvoorbeeld van de contactcenter medewerker, die in zijn vrije tijd een fanatieke voetbaltrainer is. De didactische en leidinggevende skills die hij daarmee heeft vergaard, maken hem misschien een hele geschikte teamlead. Zo bieden we nieuwe carrièremogelijkheden en kunnen we groeipaden transparant maken.