Interview met Jurry Hulzebos - Brouwer Schoonmaak Bedrijf

Image

Jurry Hulzebos (25 jaar opdrachtgever van Timing), Brouwer Schoonmaak Bedrijf

Dit jaar bestaat Timing 25 jaar. In 1994 werd Timing opgericht met de ambitie een serieuze speler in de Nederlandse uitzendbranche te worden. En dat is gelukt! In dit jubileumjaar mag Timing namelijk vieren dat het de nummer 3 uitzendorganisatie van Nederland is. Maar uiteindelijk draait het bij Timing om de opdrachtgevers, de flexkrachten en werknemers. Dit jaar gaan we met 25 andere 25-jarigen in gesprek. Wat zijn hun dromen en ambities?

Dit keer spraken we met Jurry Hulzebos, sinds 1992 directeur-eigenaar van Brouwer Schoonmaakbedrijf. En Brouwer is al 25 jaar klant van Timing. Het schoonmaakbedrijf biedt schoonmaakdiensten aan en is daarnaast gespecialiseerd in asbestsaneringen, destructief deuren openen, ontruimingen en renovatiesloopwerken.

Al 25 jaar klant van Timing?

“Ja, dat is al lang he? We hebben ons eigen personeel. Maar met name de vakantieperiodes zijn voor ons de piekmomenten wat betreft vervangend personeel. En daar participeert Timing in. Timing is een verlengstuk van ons bedrijf op momenten dat wij omhoog zitten. Zij denken met ons mee en helpen ons uit de brand.”

Hoe lang sta jij al aan het roer van Brouwer Schoonmaak Bedrijf?

“Sinds 1992. Maar het bedrijf bestaat al veel langer, al sinds 1922. Het bedrijf is - zoals de bedrijfsnaam al doet vermoeden - opgericht door de familie Brouwer. De laatste Brouwer had echter geen kinderen. Ik was al werkzaam bij Brouwer. En uiteindelijk heb ik het bedrijf overgenomen.”

Wat voor vooropleiding heb je gehad?

“Ik heb Middelbare Detailhandelschool afgerond. Dat is te vergelijken met een mbo-opleiding in de economische en administratieve beroepensector. Toen ik van school kwam in 1982 zaten we midden in een crisis en was er heel weinig werk. Dat was echter ook de periode waarin de laatste Brouwer van het bedrijf erg ziek werd. Mijn vader nam de leiding van het bedrijf over, maar hij was administratief niet heel goed onderlegd. Dus toen ben ik er in 1982 bijgekomen. Ik deed al jaren vakantiewerk dus ik was al bekend met het bedrijf. Daarna ben ik 10 jaar in loondienst geweest en in 1992 heb ik bedrijf dus overgenomen.”

 

"Timing is een verlengstuk van ons bedrijf op momenten dat wij omhoog zitten"

Image

Wat wilde je als klein kind worden?

“Dat kan ik mij eigenlijk niet herinneren. Maar ik kan mij niet voorstellen dat ik er als kind al van droomde om directeur van een schoonmaakbedrijf te worden. Ik ben echt in het vak gerold. In eerste instantie sloot het aan op waar ik voor opgeleid ben. Maar er komt natuurlijk veel meer bij kijken als je eigenaar bent van een bedrijf.”

Was het overnemen van de zaak een hele bewuste keuze?

“Zeker, hoewel ik er enigszins ingerold ben, heb ik op het moment van de overname er wel drie keer over nagedacht om de zaak over te nemen. Je stelt namelijk heel wat in de waagschaal. Ik had al tien jaar gewerkt en samen met mijn vrouw wat moois opgebouwd. Als je niet opgegroeid bent met ondernemersbloed, en je gaat je storten in een ondernemersverhaal dan brengt dat risico’s met zich mee. Dus daar moet je goed over nadenken. Zolang het goed gaat, je goed geld verdient, is het prima en heb je genoeg energie voor andere zaken in het leven. Maar anders niet natuurlijk. En dat is een gok die je neemt.”

Wat is het beste advies dat je tijdens jouw loopbaan gekregen hebt?  

“Dat is eigenlijk een heel simpel advies maar ook een hele belangrijke: zorg dat je binnen je bedrijf, net zoals binnen je eigen huishouden, je eigen broek op kunt houden. Dat houdt in dat je zo min mogelijk met externe financiers moet werken en dat je je bedrijf dusdanig inricht dat je eigenlijk niemand nodig hebt.” 

En wat is jouw advies aan andere ondernemers?

“Die sluit op bovenstaand advies aan. We hebben net een geweldige crisis achter de rug en daar zijn wij vrij eenvoudig doorheen gekomen. Dus ik kan ook anderen, ondernemer of niet, dat maakt eigenlijk niet uit, adviseren economisch zelfstandig te zijn!”